Praktijk Blessed Be – Pepine van den Berg

Is angst een goede raadgever?

Jazeker!

Een angstgevoel is heel gezond en het is heel belangrijk om bij direct gevaar het vege lijf te kunnen redden. Je gaat in een vecht- en vlucht modus, je hartslag gaat om hoog, je ademhaling wordt sneller, je bloeddruk stijgt, adrenaline en cortisol komen vrij, en veel bloed wordt naar je spieren gepompt, in armen en benen en je pupillen verwijden om het gevaar goed te zien aankomen.

Ben je weggerend, heb je jezelf vrijgevochten, of bleek het een vals alarm te zijn. Dan slaak je een zucht van opluchting en je hele systeem komt weer tot rust. Je voelt je dan ook moe en je gedachten komen tot rust.

Dit omslagpunt, van actie naar rust is heel belangrijk.

Wij mensen kunnen ook angstig zijn van al dan niet denkbeeldige gevaren en stressors. Denk maar eens aan wat er met je gebeurt in deze tijden van de Corona crisis:

  • je bent bang dat je de ziekte krijgt en doodgaat
  • je bent bang voor besmettingsgevaar
  • je bent bang tijdens het beleven van de ziekte
  • je bent bang voor de gevolgen van de ziekte
  • je bent bang dat je je dierbaren verliest
  • je bent bang dat je het financieel allemaal niet meer rond krijgt
  • je bent bang voor wat er allemaal gaande is
  • je bent bang dat je je studie niet kan afronden
  • je bent bang voor het onbekende
  • je was al bang voor deze uitbraak en nu komt dit er nog bovenop
  • je moet dealen met je kinderen thuis en tegelijkertijd thuiswerken, zorgen dat er boodschappen zijn etc. Je bent bang dat het allemaal niet gaat lukken.
  • etc. etc.

Bij deze gevoelens van angst komt je lichaam ook in een vecht- en vlucht modus. Je hartslag is steeds wat hoger, je ademhaling wat hoger en sneller, je bloeddruk stijgt, je systeem kiest ervoor om je sympatische zenuwstelsel, het gaspedaal, te stimuleren en adrenaline en cortisol spoelen door je bloed en je bent steeds alert. Slapen gaat ook minder en de emoties zitten hoog.

Dit alles om jou er op voor te bereiden om te vechten en/of te vluchten. Dank je wel lichaam! Het doet precies wat wij er van vragen. Het helpt ons het vege lijf te redden.

Waar geeft het lichaam dan minder prioriteit aan?

Het lichaam geeft minder prioriteit aan rusten, want je moet alert blijven. Aan herstel, je geneest minder gemakkelijk. Je spijsvertering, je ervaart klachten in dit gebied. Je immuunsysteem, je merkt dat je begint te kwakkelen. En mentaal blijf je maar malen en malen, je hoofd komt niet tot rust.

Het is dus belangrijk om te erkennen dat je bang bent, daar is helemaal niets mis mee. Voel ook hoe je lichaam hier op reageert met alle signalen en uitingen. Neem het waar, het is allemaal ok.

Tegelijkertijd is het van belang dat je zeker ook je omslagpunt of omslagpunten vindt. Wat doet jou even opluchten? Wat doet jou even loskomen van die angst, zodat je tot rust komt en je systeem kan bijkomen en je immuunsysteem optimaal werkt.

Vind je je rust niet optimaal, dan kom je na verloop van tijd in een situatie van chronische stress en dat is niet goed voor je lichaam en geest en dat put je helemaal uit.

Je omslagpunt vinden kan na een inspanning. Denk maar eens hoe heerlijk het was na bijvoorbeeld een verhuizing om even neer te ploffen. He he!

Geef die opgeslagen energie uit! Los die adrenaline en cortisol op door te bewegen op een manier die bij jou past.

Voor mij werkt fysiek TRE het beste en dansen. Mijn zumbajuf heeft gisteren online les gegeven, zo leuk! Ik wil ook wel eens thuis trampoline springen.

Mentaal helpt mij de kennis van de 5 biologische wetten van dr. Hamer. Dit helpt mij uit de angst te blijven en de rust te bewaren.

En ik vind het fijn dat ik besloten heb om online sessies te geven, dan blijf ik voor mijn gevoel ook in beweging. Dan kan ik doen waar ik mij het beste bij voel en dat is op dit moment een rots in de branding zijn voor ieder die dat nodig heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: