Pepine van den Berg

Wat is TRE en waarom werkt het?

TRE staat voor Trauma and Tension Releasing Exercises. Vrij vertaald in het Nederlands: Spanningsoplossende oefeningen. Het is ontwikkeld door dr. David Berceli.

Nu komen we al gelijk op een eerste punt: het woordje trauma. Om deze methode toe te passen hoef je helemaal niet getraumatiseerd te zijn in de meest heftige zin van het woord. Trauma moet je op een glijdende schaal zien van het ergste tot het minst heftige, bijv. een struikelpartij over een losse stoeptegel tijdens het uitlaten van je hond.

Trauma, een heftige ervaring of meerdere spannende ervaringen zorgt voor een spier-spanningspatroon in het lichaam. Dit spanningspatroon correspondeert ook met specifieke delen in de hersenen en wordt daar opgeslagen.

Bij heftige schrik of langdurige spanning spant ook een hele diepliggende spier zich aan: de psoas spier. Deze spier laat je bij heftige schrik automatisch in elkaar krimpen in foetushouding. Je biedt je stevige rug aan en je beschermt je kwetsbare buik. Hier hoef je van te voren niet over na te denken, dit gaat automatisch.

Waarom in foetushouding? De psoas spier verbind je benen met je ruggengraat (zie plaatje) en zorgt er ook voor dat je ‘automatisch’ je belager een schop kan geven of dat je heel hard weg kan rennen. Heeft vechten of vluchten geen zin meer, dan krul je jezelf op in een balletje, vaak ook met je handen op je hoofd voor extra bescherming.

Ook al krul je jezelf niet op als een balletje tijdens je spannende functioneringsgesprek met je manager, je lichaam is wel degelijk in staat van paraatheid en de psoas spier zal zich onmerkbaar samentrekken.

Ik vind in deze hele context het woordje automatisch heel belangrijk.

Want je kunt jezelf ook automatisch weer uit deze gespannen toestand halen. Hier hoef je niet over na te denken, het gaat helemaal vanzelf. En het maakt ook niet uit hoe lang het geleden is. Alleen zijn we verleerd hoe.

Wat net zo ongecontroleerd gaat als met het ineenkrimpen, zo ongecontroleerd komt het lichaam weer uit de spanning: door te trillen. Het lichaam schudt het ontstane spier-spanningspatroon eruit.

Alleen doen we dat eigenlijk nooit meer als vanzelf. Kinderen en dieren doen dit nog wel, maar jonge mensen en volwassenen leren zich te gedragen, proberen ‘het’ een plek te geven, praten erover, verdoven de situatie met alcohol, eten of andere afleidingen of gebruiken medicatie tegen allerlei symptomen.

Wanneer je je stress-reactie niet fysiek loslaat, blijf je ook te veel in je hoofd zitten omdat je steeds van je lichaam, je gespannen spieren, het signaal krijgt, dat je gevaar loopt (in welke mate dan ook).

Je kunt dan wel bedenken welke klachten zich gaan ontwikkelen:

  • slapeloosheid, of licht slapen, moeilijk in slaap komen.
  • piekeren en tobben
  • onrust
  • paniekaanvallen, soms zonder aanleiding
  • maagpijn, buikpijn
  • pijn in de liesstreek
  • hoofdpijn
  • rugpijn
  • nek en schouderklachten
  • gespannen zijn
  • emoties
  • kort lontje
  • angsten die niet weggaan
  • etc.

Dus twee dingen zijn belangrijk: het gaat automatisch en je hoeft er niet over te praten.

Bij TRE laat je je lichaam het werk doen op de wijze dat het zich aandient en helemaal zonder oordeel. Je kunt niet goed of fout trillen. Het lichaam is wijs en weet als vanzelf op welke wijze het wil loslaten.

Je hoofd gaat automatisch in deze lichamelijke ontspanning mee, omdat het geen verontrustende signalen meer krijgt van je lichaam.

Hoe wek je dit trillen op? Je wekt het op door een serie van 6 eenvoudige (soort yoga) oefeningen te doen (plm 15 min.). Dan ga je op de grond liggen met je benen in ‘kikkerpositie’. Je tilt je knieen een klein stukje op en dan beginnen je benen zachtjes te vibreren.

Deze vibratie plant zich voort door je heupen en bekken en laat de psoas-spier lostrillen. Dit vergt soms enige oefening, ook omdat je het niet gewend bent. En na enige oefening merk je dat ook je buik, rug, schouders, armen, nek etc. in de trillingen worden meegenomen. Maar dit is voor iedereen verschillend. Dit doe je ook ongeveer 10 tot 15 minuten met pauzes tussendoor.

Ik bied individuele TRE sessies aan en ik geef TRE workshops. Mocht je het willen leren en ervaren* maak dan een afspraak: telefoonnummer: 06-26196249 of stuur een e-mail naar: info@blessedbe.nl. Mijn praktijk is gevestigd in Nijmegen aan de Graafseweg 274.

Voor alle Nederlandse gecertificeerde TRE® providers ga je naar: http://traumaprevention.com/tre-provider-list, bij het vakje Country vul je Netherlands in en dan verschijnt er een lijst van de NL providers.

Dit is de Nederlandse TRE website: https://tre-nederland.nl/

*Contra-indicaties, wanneer is het niet geschikt?: ben je heel snel fysiek getriggerd, voel je je snel onveilig, ben je oververmoeid, dissocieer je snel, heb je heel veel angsten? Kun je moeilijk emotionele en/of fysieke triggers zelf-reguleren? Dit is vaak in het geval van complex, ontwikkelingstrauma. Dan komt TRE® nog te vroeg in jouw proces en zou je via andere modaliteiten (aanpakken dus op multi-disciplinair vlak) eerst meer vertrouwen in jezelf, anderen en je lichaam langzaam eerst moeten opbouwen onder deskundige begeleiding. TRE® kan dan een klein onderdeel zijn in het grotere geheel van aanpak.

Pepine van den Berg – Natuurgeneeskundig therapeut|  Energetische behandelingenTRE® |  TRE® workshops | Brainspotting |www.blessedbe.nl

 

Tagged on:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.